آشنایی با 11 مورد از تکنولوژی های جدید برنامه نویسی

آشنایی با 11 مورد از تکنولوژی های جدید برنامه نویسی



آشنایی با تکنولوژی های جدید برنامه نویسی می تواند برای توسعه دهندگان بسیار جالب باشد، ما در این مطلب 11مورد تکنولوژی های جدید برنامه نویسی را معرفی می کنیم

تکنولوژی های جدید برنامه نویسی و در حال پیشرفت به سرعت در حال ایجاد تغییراتی بنیادی در نحوه کار ما می باشند. این تکنولوژی های جدید برنامه نویسی فرصت هایی خلاقانه را برای توسعه دهندگانی که علاقه مند به یادگیری مهارت های جدید هستند فراهم می کند. ما در این مطلب قصد داریم نگاهی گذرا داشته باشیم به 11 مورد از تکنولوژی های جدید برنامه نویسی که کارشناسان ادعا دارند احتمالا در آینده ای نزدیک این تکنولوژی ها رویکردهای فعلی فناوری اطلاعات را مختل می کند و شرایط جدیدی را برای توسعه اپلیکیشن های مختلف فراهم می کند.

امنیت اینترنت اشیا از مهمترین تکنولوژی های جدید برنامه نویسی
بعد از آنکه میلیون ها دستگاه در سال گذشته به یکدیگر متصل شدند بسیاری از کارشناسان ادعا دارند محافظت از این دستگاه ها و جلوگیری از هک شدن آنها بسیار سخت تر شده است.

یک گزارش تحقیقاتی از شرکت تحقیقاتی Gartner به توسعه دهندگان و تیم های امنیتی پیشنهاد می دهد که با یکدیگر بر روی طراحی یک پروسه کار کنند تا اطمینان حاصل کنند که تهدیدات جدید می تواند در به روز رسانی هایی در این دستگاه ها شناسایی شده و با آنها مقابله شود. به عنوان مثال می توان این قابلیت را در دستگاه های اینترنت اشیا به وجود آورد که به روز رسانی ها را دانلود کرده و امنیت خود را به روز کنند. این موضوع باعث شده است که امروزه تقاضا برای مهندسین دارای مهارت های امنیتی در اینترنت اشیا و به ویژه افرادی که آسیب پذیری های سخت افزاری و نرم افزاری را به خوبی می شناسند بسیار بیشتر شود.

تکنولوژی های جدید برنامه نویسی

حملات مختلف به دستگاه های اینترنت اشیا
Richard Whitney معاون رئیس شرکت Gartner می گوید: ” میزان حمله به دستگاه های اینترنت اشیا دقیقا مانند میزان حملات به گوشی های تلفن همراه و کامپیوترهای خانگی است و به همین علت است که امنیت در اینترنت اشیا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است”. او همچنین به علاقه مندان به تکنولوژی های جدید برنامه نویسی توصیه می کند که مبانی رمزنگاری و احراز هویت را بیاموزند و در این مسیر قرار گیرند.

Tom Gonser بنیانگذار شرکت DocuSign می گوید: ” در اینترنت اشیا بیشتر نیاز به افرادی است که توانایی هایی در برنامه نویسی به زبان های سطح پایین و نزدیک به سطح ماشین دارند تا بتوانند بر روی ریزپردازنده ها کار کنند. علاوه بر این آنها باید تجربیاتی را در زمینه RF و کار کردن با بلوتوث داشته باشند. آشنایی با امنیت در سیستم عامل لینوکس نیز می تواند برای این افراد بسیار مفید باشد.”

تکنولوژی های جدید برنامه نویسی

هوش مصنوعی یکی از محبوب ترین تکنولوژی های جدید برنامه نویسی
یکی دیگر از تکنولوژی های جدید برنامه نویسی که امروزه از محبوبیت بسیار زیادی در میان توسعه دهندگان برخوردار است هوش مصنوعی می باشد. همانطور که ما برای موج بعدی وسایل نقلیه خودران، ربات ها و دستگاه های الکترونیکی هوشمند آماده می شویم تقاضا برای مهندسانی که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می کنند نیز بیشتر و بیشتر می شود. Nicola Morini-Bianzino مدیر ارشد شرکت هوش مصنوعی Accenture می گوید: ” ما امروزه شاهد پیشرفت در زمینه های مختلف از جمله خدمات مبتنی بر کلود با هزینه ای بسیار کم و منابع حافظه ای نامحدود هستیم و می توان گفت امروزه هوش مصنوعی در تمامی زمینه ها فعالیت می کند”.

Morini-Branzino ادامه می دهد که امروزه میزان تقاضا برای مهندسان نرم افزار، افراد فعال در حوزه IT و دانشمندان مختلف که در زمینه های ترجمه زبان، تشخیص گفتار، بینایی ماشین، رباتیک، پردازش زبان طبیعی، استخراج دانش و … فعالیت دارند بسیار افزایش پیدا کرده است. هوش مصنوعی از داده ها تغذیه می کند بنابراین متخصصان داده و کارشناسان تحلیل داده نیز می توانند در این زمینه فعالیت خوبی داشته باشند.

تکنولوژی های جدید برنامه نویسی

هوش مصنوعی از گذشته تا امروز
در گذشته تنها مواردی که ما از هوش مصنوعی انتظار داشتیم این بود که بهترین مسیر برای رساندن یک بسته را پیدا کند و یا این که مناسب ترین وب سایت بر اساس جستجوهای کاربر را در اختیار او قرار دهد اما امروزه موارد جدیدی در هوش مصنوعی به وجود آمده است که همین موضوع نیز باعث شده است تا تبدیل به یکی از تکنولوژی های جدید برنامه نویسی شود که هر توسعه دهنده ای باید آن را بیاموزد. رانندگی با خیال راحت با استفاده از خودروهای خودران تنها یکی از این موارد جدید در هوش مصنوعی است. با این حال انسان ها هنوز هم به دنبال آن هستند تا به صورت عینی هوش انسانی را در کامپیوترها پیاده سازی کنند.

Tim Tuttle مدیرعامل شرکت Mind Meld می گوید: ” امروزه دانشمندان علم داده، محققان در زمینه یادگیری ماشین و افرادی که در زمینه پردازش زبان طبیعی فعالیت دارند به صورت گسترده ای مورد نیاز هستند. او در یکی از تحقیقات خود بیان می کند از ماه مارس سال 2016 میلادی 910 شرکت هوش مصنوعی به وجود آمده است که تقریبا بیش از نیمی از آنها در زمینه های یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و پردازش طبیعی زبان متمرکز شده اند.

تکنولوژی های جدید برنامه نویسی

بودجه بسیار زیاد برای هوش مصنوعی که از بهترین تکنولوژی های جدید برنامه نویسی است
یکی از مهمترین عواملی که نشان می دهد هوش مصنوعی از بهترین تکنولوژی های جدید برنامه نویسی به شمار می آید این است که طبق گفته Tim Tuttle امروزه نه تنها شرکت ها تمرکز خود را بر روی این موضوع قرار داده اند بلکه بودجه بسیار زیادی نیز بر روی این موضوع سرمایه گذاری شده است. با توجه به میزان سرمایه گذاری و فعالیت شرکت ها در این زمینه عرضه و تقاضا برای متخصصان این علوم به هیچ وجه یکسان نیست و تا وقتی که دانشگاه ها نتوانند نیروی متخصص در این زمینه را برای شرکت ها تامین کنند این فیلد می تواند یکی از با ارزش ترین تکنولوژی های جدید برنامه نویسی باقی بماند.

تکنولوژی های جدید برنامه نویسی
یادگیری ماشین از دیگر تکنولوژی های جدید برنامه نویسی
یکی از اشکال مختلف هوش مصنوعی که امروزه از مهم ترین تکنولوژی های جدید برنامه نویسی به شمار می آید یادگیری ماشین است. در یادگیری ماشین تلاش بر این است که با دریافت داده هایی حجیم و زیاد بتوان الگوهایی را پیدا کرد که بتوانند برخی از مشکلات را حل کنند. به عنوان مثال این موضوع در تشخیص چهره بسیار کاربردی است. از دیگر موارد یادگیری ماشین می توان به پیشنهاد دادن فیلم به کاربران بر اساس الگوهای رفتاری آنها اشاره کرد.

Patrick Spedding مدیر ارشد BI R&D می گوید: ” فناوری های شناختی با کمک ربات ها و یادگیری ماشین می تواند مزیت های زیادی داشته باشد. به عنوان مثال برخی از شرکت ها از این تکنیک ها برای پیدا کردن سیگنال های خاص در میان سر و صدا استفاده می کنند.”

او همچنین ادامه می دهد از گذشته یادگیری ماشین بر اساس قابلیت های تحلیل داده کار می کند و آن زمان به این علم داده کاوی گفته میشد اما امروز با گسترش داده کاوی می توان این علم را بسیار کاربردی تر کرد و همین موضوع نیز باعث شده است تا یادگیری ماشین در میان تکنولوژی های جدید برنامه نویسی قرار گیرد.

تکنولوژی های جدید برنامه نویسی
توسعه دهندگان علاقه مند به یادگیری ماشین چه مهارت هایی نیاز دارند؟
Abrams از اعضای Seven Peaks Ventures یکی از بهترین کلاس های Coursera یعنی دوره یادگیری ماشین Andrew Ng را برای یادگیری این مورد از تکنولوژی های جدید برنامه نویسی به علاقه مندان توصیه می کند. او می گوید افرادی که این دوره را مشاهده می کنند معمولا تجربه ای فوق العاده را از فیلد یادگیری ماشین بدست می آورند.

مهدی صمدی مدیر فناوری شرکت Solvvy می گوید نیازی نیست که هر توسعه دهنده ای که علاقه مند به یادگیری ماشین بود حتما مدرک علوم کامپیوتر داشته باشد. اگرچه داشتن مهارت ها و علوم مربوط به علوم کامپیوتر می تواند در ادامه مسیر برای او کمک کننده باشد.

تکنولوژی های جدید برنامه نویسی
علوم کامپیوتر و یادگیری ماشین
مهدی صمدی در ادامه صحبت های خود می گوید: ” بسیاری از فعالیت های انجام شده در یادگیری ماشین معمولا نیازمند آزمایش های بسیار زیاد با استفاده از داده های واقعی هستند و باید بعد از مشاهده نتیجه مدل های مختلف اقدام به بهبود آنها کرد”. بدون شک داشتن مدرک علوم کامپیوتر و علم در این رشته می تواند برای مهندسانی که قصد ورود به یادگیری ماشین را دارند بسیار مفید باشد و باعث شود که در آینده در شغل های مربوطه موفق تر باشند و مدل های یادگیری ماشین را بهبود دهند ولی با این حال این به آن معنا نیست که افرادی که مدرک علوم کامپیوتر ندارند نمی توانند وارد فیلد یادگیری ماشین شوند.

تکنولوژی های جدید برنامه نویسی

علم داده از جذاب ترین تکنولوژی های جدید برنامه نویسی
علم داده یکی دیگر از تکنولوژی های جدید برنامه نویسی است که از محبوبیت زیادی برخوردار است. این فیلد نیازمند داشتن مهارت هایی در رشته های مختلف است و در صنعت نیز کاربردهای متنوعی را دارا است. نیازمندی های این فیلد می تواند شامل تجربه هایی در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای دریافت مقادیر زیادی از داده ها و قرار دادن آنها در یک فرم خاص برای استفاده از مختلف در تجارت و صنعت باشد.

Spedding در این زمینه می گوید: ” دانشمندان علم داده باید بتوانند در مدت زمانی کوتاه مهارت های مختلفی را بدست بیاورند”.

او همچنین ادامه می دهد: ” من به طور خاص این علم را علمی میبینم که می تواند برای تصمیم گیری ها کمک کننده باشد، به عنوان مثال ربات های شناختی برای تجزیه و تحلیل با استفاده از این فیلد امکان پذیر است”.

تکنولوژی های جدید برنامه نویسی

موارد مورد نیاز برای علم داده
Gary Kazantsev مسئول گروه یادگیری ماشین در دانشگاه بلومبرگ می گوید درک کاملی از آمار و احتمال برای کسانی که می خواهند در این زمینه کار کنند بسیار مهم است. وی افزود: ” برخی از مهارت های مهندسی را نیز باید به این موارد اضافه کنید چرا که نیاز به نوشتن کدهای مختلف همواره وجود دارد. اگرچه با ظهور ابزارهایی مانند TensorFlow یا Jupyter notebooks این امر بسیار ساده تر شده است. این افراد همچنین باید مهارت هایی در زمینه تحقیقات نیز داشته باشند، یعنی بتوانند فرضیه ها را ایجاد کرده و اقدام به آزمایش آنها کنند.

Gunter Ollmann رئیس ارشد امنیتی در شرکت Vectra می گوید در حال حاضر برخی از شرکت ها دانشمندان علم داده را از تیم های مهندسی و تحقیق و توسعه جدا می کنند که به نظر او این رویکرد نمی تواند طول عمر زیادی داشته باشد.

همانطور که ابزارهای یادگیری ماشین و یادگیری عمیق بهبود پیدا می کنند و دوره هایی که در این زمینه وجود دارند نیز بیشتر می شوند مهندسان ارشد بیشتر به سمت این علم می روند و در نتیجه تقسیم بندی علم داده و علوم مهندسی از بین رفته و به یک علم واحد تبدیل خواهد شد. همه مهندسین باید در ریاضیات خوب باشند، همچنین امروزه آنها باید علم داده را نیز به خوبی بیاموزند و به ریاضیات مربوط به علم داده مسلط باشند.

تکنولوژی های جدید برنامه نویسی

فناوری بلاک چین
بلاک چین از مهمترین تکنولوژی های جدید برنامه نویسی به شمار می آید. اگر شما هم علاقه مند به تکنولوژی های جدید برنامه نویسی هستید حتما باید با این تکنولوژی آشنایی داشته باشید. بلاک چین در واقع شبکه ای توزیع شده برای معاملات است که دارای شفافیت و امنیت بسیار بالایی می باشد. اگرچه عدم وجود استانداردهایی در این شبکه ممکن است تصویب جهانی آن را کمی کندتر کند.

Peter Loop معمار اصلی فناوری Infosys می گوید: ” علیرغم تصورات غلطی که از فناوری بلاک چین وجود دارد به نظر من آینده معاملات در دست این فناوری می باشد و در آینده ای نزدیک تقریبا تمامی پرداخت های ما با استفاده از آن صورت می گیرد.

Robert Bardunias بنیان گذار و مدیر ارشد IRIS.TV به توسعه دهندگان توصیه می کند حتما اقدم به یادگیری این فناوری کنند چرا که یادگیری آن می تواند باعث رشد آنها در آینده ای نزدیک شود.

تکنولوژی های جدید برنامه نویسی

آشنایی با تکنولوژی Mesh app and service architecture
امروزه تقاضا برای اپلیکیشن هایی که زمانی که از خانه بیرون رفته و در رفت و آمد هستیم به صورت متصل باقی می مانند به صورت فزاینده ای افزایش پیدا کرده است.

Joseph Carson از Thycotic در این زمینه می گوید: ” هدف از شبکه mesh یا اپلیکیشن آن این است که میزان در دسترس بودن افزایش پیدا کند. امروزه همه چیز باید به همه چیز متصل باشد.” اگر یک مسیر در دسترس نباشد این شبکه باید دستگاه دیگری را پیدا کند و ارتباط را برقرار کند. به عنوان مثال ما امروزه این امکان را در دستگاه های ردیابی مشاهده می کنیم و علاوه بر این بیت کوین نیز یکی دیگر از این شبکه ها به شمار می آید. امروزه بسیاری از افراد تعداد بسیار زیاد دستگاه های متصل به اینترنت را یک قابلیت فوق العاده برای ساخت این شبکه می دانند.

Derek Collison مدیرعامل Apcera در این باره می گوید: ” هر فروشنده ای روش خاص خود را برای جلب کاربران به این شبکه دارد و به همین علت است که روز به روز شاهد افزایش تقاضا نسبت به این مورد از تکنولوژی های جدید برنامه نویسی هستیم.

تکنولوژی های جدید برنامه نویسی

Digital twins: آمادگی برای مشکلات
مدل های نرم افزاری به سنسورهای فیزیکی و مجازی متصل می شوند و می توانند خرابی یک محصول و یا خدمات خاصی را پیش بینی کنند و در نتیجه این عمل سازمان ها می توانند قبل از بروز خرابی برنامه ریزی های لازم را انجام دهند. این مورد نیز یکی دیگر از تکنولوژی های جدید برنامه نویسی به شمار می آید. امروزه پیشرفت در یادگیری ماشین که گفتیم از مهمترین تکنولوژی های جدید برنامه نویسی است و همینطور یکی دیگر از تکنولوژی های جدید برنامه نویسی یعنی اینترنت اشیا در کاهش هزینه های این مدل های نرم افزاری بسیار کمک کرده است. استفاده از مدل digital twin می تواند باعث افزایش کارایی سازمان ها و کاهش هزینه های عملیاتی آنها شود.

Matias Woloski مدیرعامل شرکت Auth0 می گوید شرکت ها همچنین می توانند digital twin در مرحله طراحی نیز استفاده کنند و سپس تا زمانی که مهندسان محصول نهایی را تولید کنند تغییرات لازم را در آنها ایجاد کنند.

تکنولوژی های جدید برنامه نویسی

وسایل نقلیه، ربات ها و لوازم خانگی خودکار
اگر شما هم علاقه مند به تکنولوژی های جدید برنامه نویسی هستید به شما توصیه می کنیم حتما اطلاعات خود درباره این فیلد را افزایش دهید. با یادگیری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین خودروها، لوازم خانگی، تجهیزات صنعتی و حتی هواپیماهای بدون سرنشین نیز می تواند به صورت خودکار در بیاید. شرکت تحقیقاتی Gartner پیش بینی می کند تا سال 2020 خودروسازها می توانند 61 میلیون خودرو خودران را وارد چرخه تولید کنند.

Vince Jeffs مدیر استراتژی و بازاریابی محصول در شرکت Pegasystems می گوید: ” در حال حاضر سرمایه گذاری های بسیار زیادی در این زمینه انجام شده است. به عنوان مثال شرکت های مبتنی بر هوش مصنوعی وارد حوزه خودروهای خودران شده اند و سرمایه گذاری های کلانی را نیز بر روی این موضوع انجام داده اند.”

تکنولوژی های جدید برنامه نویسی

واقعیت مجازی از محبوب ترین تکنولوژی های جدید برنامه نویسی
بعد از گذشت چندین دهه سرانجام به نظر می رسد که واقعیت مجازی در حال تکامل است و تبدیل به یکی از بهترین تکنولوژی های جدید برنامه نویسی می شود. امروزه افراد زیادی هستند که علاقه مند به توسعه محصولاتی برای این تکنولوژی می باشند که فرصت هایی طلایی را در اختیار کاربران این محصولات قرار می دهد.

Anup Nair مدیر ارشد فناوری شرکت Mphasis Digital می گوید: ” اگرچه این فناوری ها هنوز هم خیلی همه گیر نیستند اما قطعا در طول سال های اخیر بسیار کامل تر شده اند. امروزه ما شاهد افزایش روز افزون محصولات این تکنولوژی در بازار هستیم و همین عامل نیز باعث شده است تا واقعیت مجازی یکی از جذاب ترین تکنولوژی های جدید برنامه نویسی به شمار بیاید به نظر من امروزه می توان از این تکنولوژی در صنایع مختلف و حتی در علم پزشکی نیز استفاده کرد. علاوه بر این آموزش و پرورش نیز می تواند از این امکان به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

تکنولوژی های جدید برنامه نویسی

دستیارهای مبتنی بر هوش مصنوعی
اگر به دنبال کار کردن در یکی از تکنولوژی های جدید برنامه نویسی هستید این تکنولوژی نیز می تواند فرصت خوبی را در اختیار شما قرار دهد. مرحله بعدی هوش مصنوعی می تواند ابزارهای دست و پاگیر را از شما دور کند و شرایط بهتری را برای تعامل با دنیای دیجیتال برای شما فراهم کند. امروزه ما شاهد پیشرفت گسترده ای در خودکار کردن فعالیت های مختلف بوده ایم و به همین علت نیز بسیاری از شرکت های بزرگ سرمایه گذاری های کلان بر روی این موضوع انجام داده اند. در آینده ای نزدیک ما از دستیاران هوشمند می توانیم برای انجام کارهای خود استفاده کنیم. این ابزارها متصل به مغز ما هستند و شرایط ویژه ای را برای ما فراهم می کنند.

تکنولوژی های جدید برنامه نویسی

برنده تکنولوژی های جدید برنامه نویسی نسخه ادغام شده تمامی این تکنولوژی ها است
در حالی که امروزه هوش مصنوعی تبدیل به مهمترین مورد از تکنولوژی های جدید برنامه نویسی شده است ادغام آن با سایر تکنولوژی های جدید برنامه نویسی می تواند بهترین نتیجه را در برداشته باشد.

Maarten Ectors از شرکت Canonical می گوید: ” با استفاده از هوش مصنوعی می توان می گوید طبق بررسی های انجام شده زمانی که هوش مصنوعی را با سایر فناوری ها و تکنولوژی های ترکیب می کنیم نتایجی که حاصل می شود نتایج فوق العاده ای است. به عنوان مثال اپلیکیشن های موبایل، اینترنت اشیا، بلاک چین، واقعیت افزوده و …. می توانند به راحتی با یکدیگر و با هوش مصنوعی ترکیب شوند و در نتیجه این موضوع نیز تکنولوژی های جدید برنامه نویسی روز به روز پیشرفت خواهند کرد. علاوه بر این استفاده از هوش مصنوعی در علم رباتیک نیز می تواند بسیار مفید باشد.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.