اپلیکیشن چیست و به چه معناست؟

اپلیکیشن چیست و به چه معناست؟


اپلیکیشن چیست


شما از برنامه هایی که در موبایل خود دارید و به صورت روزمره خیلی از کارهای خود را از طریق امکانات این برنامه ها انجام میدهید. که به این این برنامه های موجود در گوشی شما اپلیکیشن گفته میشود که این روز ها زیاد شنیده میشود.در این مقاله ما مفهوم اپلیکیشن را برای شما به طور واضح توضیح داده و انواع آن را به شما معرفی خواهیم کرد.

اپلیکیشن از دیدگاه Techopedia
وب سایت معتبر تچوپدیا، دیکشنری مرجع اصطلاحات دنیای تکنولوژی، اپلیکیشن را اینگونه تعریف می کند:

“اپلیکیشن موبایل که عمدتا با نام app از آن یاد می شود، نوعی نرم افزار کاربردی است که برای اجرا روی دستگاه های موبایل طراحی شده است. عمده اپلیکیشن های گوشی خدماتی مشابه کامپیوترها ارائه می دهند (مثل پخش ویدیو). اپ ها معمولا نرم افزارهای کم حجم و با عملکرد محدود هستند، بعنوان مثال یک اپلیکیشن برای پخش ویدیو یا اپلیکیشنی که فقط دانلودهای شما را مدیریت می کند و به همین دلیل هم بسیار با سیستم های کامپیوتری یکپارچه متفاوت اند.”

معنی اپلیکیشن در لغت نامه:
به معنی کارافزار، نرم افزار کاربردی،برنامه کامپیوتری که برای کاربری در گوشی های هوشمند تلفن همراه کاربرد دارد اپلیکیشن” یا به اختصار App بیشتر از لغت “نرم افزار” جا افتاده است و این لغت دقیقاً همان معنی “نرم افزار کاربردی” می دهد.

اگر بخواهیم واژه اپلیکیشن را به طور کلی برای شما معنا کنیم باید بگوییم تمام نرم افزارهایی که به طور روزانه از آنها استفاده میکنیم به جزء نرم‌افزارهای سیستم مانند سیستم عامل و یا زبان‌های برنامه نویسی، را شامل می شود.
گوشی های همراه، تبلت و آیپدها نیز همانند سیستم های کامپیوتری نرم افزارها و برنامه های متعدد و مختلفی دارند که به آنها اپلیکیشن گفته میشود که همان معنا را میدهد و به اختصار به آن App گفته می شود.

حتما بخوانید: ۱۰ تااز بهترین و جدیدترین اپلیکیشن های اندروید که باید همین الان دانلود کنید!

اپلیکیشن ها برای سیستمهای های اندروید و IOS ساخته شده اند که با وجود پیشرفهای روزانه و آپدیت کردن آنها، امکانات آنها افزایش یافته و شما را بهتر یاری خواهند داد. با این وجود توسعه دهندگان اپلیکیشنها این هدفه را دنبال می کنند که یک اپلیکیشن را طوری طراحی کنند که برای انواع سیستم عامل ها و دستگاههای مختلف دیجیتال کاربردی باشد.. مانند اپلیکیشن کروم که بعنوان مرورگر اینترنت برای دستگاههای pc و تبلت و موبایل قابل استفاده و قابل اجراست.

امروزه اپلیکیشن ها تنوع بسیار زیادی دارند بسته به اینکه کاربر چه نیازی دارد میتواند آن را دانلود و از آن استفاده کند و با آن نیاز خود را پاسخ دهد.در نظر داشته باشیم که صرفا محدود به موبایل ­ها و تبلت­ ها نمیشوند. برای مثال اپلیکیشن هایی برای لوازم منزل مانند یخچال و لباس­شوئی و ظرف­شوئی و … بصورت خاص خود طراحی شده است.یا اپلیکیشن هایی برای کنترل رفت آمدهای منزل و دفتر کار، یا تنظیم خودکار نور و دمای محیط طراحی شده اند. مثال جالب دیگر طراحی اپلیکیشنی توسط شرکت اپل است ، تحت عنوان iBaby که در بالای تخت نوزاد نصب شده و حرکات کودک را تحت نظر می­گیرد؛ با بیدار شدن او به مادر اطلاع می­دهد و بنابر تشخیص و تنظیم آن ،میتواند موسیقی پخش ­کند و یا امکان صحبت والدین با فرزند را بوجود آورد.

کاربران آن دسته از محصولات شرکت اپل که مجهز به سیستم عامل iOS هستند، می‌توانند از سرویس App Store شرکت اپل برای دانلود اپلیکیشن برروی دستگاه خود استفاده کنند. در App Store اپل چند صد هزار اپلیکیشن برای آی‌پد، آی‌فون و آی‌پاد تاچ وجود دارد.

اپلیکیشن های موبایل ارتباط مستقیم با پردازنده‎های سیستم عامل گوشی همراه دارند و مستقیماً درخواست‎های کاربران را انجام می‌دهند.

اپلیکیشن چیست؟

۱- اپلیکیشن اندروید چیست؟
سیستم عامل اندروید
android

سیستم عامل اندروید را براساس هسته سیستم عامل لینوکس ساخته اند و مدیریت ایت سیستم عامل همراه با ارتباط با سخت افزار و سرویس های سیستم، امنیت، مدیریت پردازش ها و مدیریت منابع دستگاه موبایل را همان هسته سیستم عامل لینوکس بر عهده دارد و سیستم عامل اندروید فقط همانند یک لایه بین کاربر و سیستم عامل ارتباط برقرار میکند. این سیستمک عامل مخصوص موبایل و گوشی های هوشمند طراحی شده که توسط بیش از ۳۰ کمپانی معروف پشتیبانی می شود. با توجه به اینکه معنی واقعی اندروید باز (Open) است به برنامه نویسان این امکان را میدهد که از تمام قدرت یک تلفن همراه استفاده کند. اندروید امکان استفاده از توابع داخلی گوشی موبایل همچون شماره گیری، فرستادن SMS یا استفاده از دوربین گوشی را به برنامه نویسان می دهد تا بتوانند اپلیکیشن اندروید قدرتمند و کاربردی برای کاربران بسازند.

اپلیکیشن اندروید
android
یا همان نرم افزار موبایل اندروید ابزاری است که توسط آن کاربر می تواند فعالیت های مورد نیاز خود را بسته به کاربری این اپلیکیشن انجام دهد.

برای دانلود اپلیکیشن موبایل بسته به بستر آن فروشگاه هایی وجود دارد که شما می توانید این ابزارها را از این فروشگاه ها دانلود نمائید. برای دانلود اپلیکیشن اندروید شما می توانید از طریق فروشگاه اپلیکیشن اندروید گوگل یا اصطلاحا Play Store اقدام به دانلود این نرم افزارهای اندروید نمائید. این اپلیکیشن های اندروید ممکن است بسته به نظر سازنده به صورت رایگان و یا به صورت پولی ارائه شوند.

۲- اپلیکیشن iOS چیست؟
سیستم عامل iOS
ios
Ios یک سیستم عامل برای موبایل است اولین و تنها نسل سیستم عامل‌ اپل برای دستگاه‌های موبایل و قابل حمل است.توسط شرکت اپل در سال ۲۰۰۷معرفی گردید تا پیش از سال ۲۰۱۰ نیز به نام iPhone OS شناخته می‌شد. آی‌پاد تاچ، آی‌فون و تبلت آی‌پد از این سیستم عامل پشتیبانی میکنند و شرکت اپل مجوز استفاده از این سیستم عامل را در حال حاضر به هیچ شرکت دیگری واگذار نمی‌کند.

اپلیکیشن IOS

اپلیکیشن ios در طراحی خود از چهار لایه استفاده می کند که این لایه شامل :

لایه رسانه ها
لایه هسته خدمات
لایه هسته سیستم عامل
لایه لمسی
iOS از نظر معماری و کاربردی شباهت زیادی به سیستم عامل MacOS‌ دارد. در iOS ‌ همانند MacOS از مرورگر سافاری برای مرور وب و از نرم‌افزار آی‌تیونز برای پخش موزیک و مدیریت کتاب‌ها، دفترچه تلفن و اپلکیشن‌ها استفاده می‌شود.کی از موفقیت‌های اپل در ساخت این سیستم عامل، راه‌اندازی فروشگاه اپلیکیشن App Store است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.