جدال تولید تراشه

جدال تولید تراشه

احتمال احداث کارخانه تولید تراشه ۱۷ میلیارد دلاری سامسونگ در آمریکا
درنتیجه‌ی تلاقی غیرمستقیم اهداف سامسونگ و آمریکا، شرکت کره‌ای قصد دارد میزان تولید تراشه را افزایش دهد و آمریکا نیز می‌کوشد برتری خود را از چین باز پس گیرد.


بخش تراشه‌سازی سامسونگ قرار است هفته‌ی آینده برنامه‌های خود را برای احداث کارخانه‌ی ۱۷ میلیارد دلاری تولید تراشه در ایالات متحده‌ی آمریکا به‌طور عمومی اعلام کند. نایب‌رئیس سامسونگ، لی جائه یونگ، آخر هفته‌ی گذشته را در آمریکا گذرانده و با تعدادی از مقام‌های دولتی و سران فناوری و شرکت‌های دارو‌سازی زیستی دیدار کرده است. گفتی است این دیدارها نخستین بازدیدهای مهم وی بعد از آزادی از زندان به اتهام رشوه به‌شمار می‌رود.

این مرکز تولید تراشه‌ی سامسونگ قرار است در تگزاس راه‌اندازی شود و دومین نمونه در این سطح و اندازه خواهد بود که اخیرا در ایالات متحده احداث شده است. نمونه‌ی دیگری که احداثش پیش‌ از این آغاز شده و درحال‌حاضر در آریزونا در حال ساخت است، به شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان (TSMC) تعلق دارد.

مرکز تراشه‌سازی ۱۷ میلیارد دلاری سامسونگ در آمریکا دومین کارخانه‌ی تراشه‌سازی این شرکت در کشور مذکور نیز خواهد بود که از سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳) به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین، گفته می‌شود نیمه‌هادی‌های این مرکز با استفاده از فرایندهای ساخت پیشرفته تولید خواهند شد. نخستین مرکز تولید تراشه‌ی نیمه‌رسانای سامسونگ در آمریکا در شهر آستین ایالت تگزاس واقع شده است.

مدیر سامسونگ در سفر به ایالات متحده درباره‌ی کارخانه تراشه‌سازی گفت‌وگو و با نمایندگان مایکروسافت و آمازون دیدار کرد
اخبار سفر لی به ایالات متحده‌ی آمریکا در هفته‌ی گذشته زمانی منتشر شد که احتمال سفر مدیران سامسونگ به آمریکا برای نهایی‌کردن محل احداث مرکز تولید تراشه‌ی جدید سامسونگ در این کشور را منابع خبری صنایع کره‌ای مطرح کردند. درحال‌حاضر، شرکت کره‌ای مشغول ارزیابی چندین محل برای کارخانه است و با اینکه هنوز محل دقیق آن قطعی نشده، به‌نظر می‌رسد تصمیم‌گیری دراین‌باره مراحل پایانی خود را طی می‌کند؛ زیرا برخی از مدارک تحویل داده‌شده به مقام‌های ایالت تگزاس را باز پس گرفتند. درکنار تگزاس، دیگر محل‌های احتمالی در آریزونا و نیویورک قرار دارند.

کارخانه تولید تراشه سامسونگ در آستین تگزاس

طبق گزارش‌های منتشرشده‌ی منابع کره‌ای، سامسونگ هفته‌ی آینده تصمیم خود برای احداث مرکز ۱۷ میلیارد دلاری تولید تراشه را اعلام می‌کند. برای مثال، روزنامه‌ی Business Korea با نقل‌قولی از نماینده‌ی کنگره، جدول زمانی را برای اعلامیه‌ی رسمی سامسونگ مشخص کرده است.

در گزارش بیزنس کره، چنین آمده است:

یکی از مقام‌های رسمی کنگره‌ی آمریکا که با لی دیدار کرده، می‌گوید سامسونگ الکترونیک برنامه‌ی خود برای احداث مرکز تراشه‌سازی ۱/۷ میلیارد دلاری در آمریکا را این هفته رسما اعلام خواهد کرد.

ظاهرا در نقل‌قول بالا، بخش «۱/۷ میلیارد دلار» غلط املایی سهوی است؛ زیرا بسیاری از خبرگزاری‌های معتبر مثل وال‌استریت ژورنال و رویترز مبلغ «۱۷ میلیارد دلار» را در گزارش‌های خود ذکر کردند.

طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، شواهد به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که سامسونگ شهر تیلور (Taylor) در ایالت تگزاس را برای احداث مرکز تراشه‌سازی جدیدش انتخاب کرده است. با اینکه هنوز قرارداد رسمی امضا نشده است، مقام‌های رسمی شهر آستین مشوق‌های قوی از نظر معافیت‌های مالیاتی به سامسونگ پیشنهاد کرده‌اند که بنابر گزارش‌ها، ممکن است در دهه‌ی نخست فعالیت کارخانه تا ۹۲/۵ درصد تخفیف مالیاتی را شامل شود و به‌صورت تدریجی تخفیف کاهش یابد.

یکی از سخن‌گویان سامسونگ در مصاحبه‌ای عنوان کرد هنوز تصمیم قطعی درباره‌ی محل کارخانه گرفته نشده است؛ اما شهرستان ویلیامسون در آستین تگزاس به‌دلیل ثباتش در تأمین منابع آبی و برقی، توجه بیشتری را به خود جذب کرده است. علاوه‌براین، تخفیف مالیاتی نیز مزید بر علت شده است تا احتمال انتخاب این منطقه افزایش یابد.

کارخانه تولید تراشه سامسونگ در آستین تگزاس

فرماندار تگزاس، گرگ ابوت، قصد دارد در رویدادی که ۲۳ نوامبر ساعت ۱۷ به وقت محلی (۲:۳۰ دقیقه بامداد چهارشنبه ۳ آذر به وقت تهران) برگزار می‌شود، «اطلاعیه‌ی اقتصادی» بزرگی را مطرح کند که احتمال انتخاب تگزاس برای احداث تراشه‌سازی جدید سامسونگ را قوت می‌بخشد. سامسونگ در جلسات خود به مقام‌های رسمی ایالت گفته است که راه‌اندازی این پروژه می‌تواند ۱،۸۰۰ شغل در منطقه ایجاد کند. بنابراین، دور از ذهن نیست که «اطلاعیه‌ی اقتصادی» بزرگی که فرماندار تگزاس از آن سخن می‌گوید، تأیید کارخانه‌ی جدید سامسونگ باشد.

لی بعد از جلسه در واشینگتن به ساحل غربی سفر کرده است تا با مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا و نمایندگان آمازون دیدار کند. ظاهرا موضوع گفت‌وگوی لی و نادلا درباره‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و مباحث تخصصی حوزه‌ی نیمه‌رساناها بوده است.

همچنین، لی در این سفر فرصت را غنیمت شمرده و با مدیران شرکت تولید واکسن مدرنا و اپراتور شبکه‌ی ورایزون ملاقات کرده است. سامسونگ در دوره‌ی همه‌گیری کووید ۱۹ برای تولید واکسن‌های مدرنا همکاری کرده و بنابر گزارش‌ها، جلسه با مدیران این شرکت درباره‌ی روش‌های توسعه‌ی همکاری در بخش تولید واکسن و بخش‌های جدیدتر بوده است.

تلاش‌ها برای توسعه‌ی صنایع نیمه‌رسانای آمریکای‌شمالی در حالی انجام می‌شود که جهان از کمبود تاریخی تراشه به دور خود می‌چرخد و همین امر روی بازار گوشی هوشمند، کامپیوترهای شخصی و حتی صنعت خودرو اثر گذاشته است. مدیران صنعت نیمه‌هادی انتظار دارند که این کمبود تا پایان سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) ادامه یابد. این در حالی است که برخی تحلیلگران با کاهش سفارش‌های پردازنده‌ نگران انباشت سیلیکون در انبار شرکت‌هایی مثل TSMC هستند.

مقاله‌های مرتبط:
AMD احتمالا اولین مشتری فرایند تولید ۳ نانومتری سامسونگ خواهد بود
TSMC از مشتریان خود ۴ میلیارد دلار برای رزرو ظرفیت تولید تراشه‌ دریافت کرد
شایان ذکر است شرکت کره‌ای قصد دارد برای رقابت بیشتر با شرکت تایوانی TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه حال‌حاضر، در سال آینده تراشه‌های سه‌نانومتری خود را عرضه کند. این تراشه‌ها طراحی ترانزیستور جدید خواهند داشت که از آن با نام Gate-All-Around یا به‌اختصار GAAFET یاد می‌شود. درمقابل شرکت TSMC، تراشه‌های سه‌نانومتری خود را با تکیه‌بر ترانزیستورهای قدیمی FinFET تولید خواهد کرد.

سامسونگ در واکنش به گزارش وال‌استریت ژورنال فقط تأکید کرد: «هنوز تصمیم نهایی درباره‌ی مکان کارخانه گرفته نشده است.» تمایل آمریکا به گسترش همکاری با سامسونگ به این دلیل سرعت گرفته است که دولت جو بایدن وعده‌ی میلیاردها دلار بودجه‌ی فدرال برای تولید و تحقیق در حوزه‌ی تراشه‌سازی را داد تا از برتری آمریکا بر چین در فناوری‌های پیشرفته مطمئن شوند و کمبود بحرانی تراشه در صنایع را جبران کنند.

در دهه‌ی گذشته و با تشدید منازعات چین و آمریکا در حوزه‌ی فناوری، سهم تولید تراشه‌ی آمریکا سیر نزولی پیدا کرده است؛ بنابراین، مجلس سنای ایالات متحده ۵۲ میلیارد دلار بودجه‌ی تخفیفی برای کارخانه‌های تولید تراشه در نظر گرفته است که به‌زودی در مجلس نمایندگان به‌ رأی گذاشته خواهد شد.

تولیدکنندگان تراشه برای افزایش میزان تولیدات خود برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ اما بسیاری از این کارخانه‌ها به این زودی‌ها به بهره‌برداری نخواهند رسید. برای مثال، کارخانه‌ی ۷ میلیارد دلاری تولید تراشه‌ی سونی و تی‌اس‌ام‌سی در ژاپن مانند کارخانه‌ی ۱۲ میلیارد دلاری تی‌اس‌ام‌سی در آریزونا تا پایان سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳) به بهره‌برداری نمی‌رسد. شرکت تی‌اس‌ام‌سی گفته است که در سه سال آینده، قصد دارد بیشتر از ۱۰۰ میلیارد دلار روی کارخانه‌های جدید تولید تراشه سرمایه‌گذاری کند؛ درحالی‌که اینتل چنین مبلغی را برای توسعه‌ی خود در آمریکا و اروپا در ۱۰ سال آینده در نظر گرفته است.

برچسب‌ها:,

6 نظر در “جدال تولید تراشه

  • najtańszy sklep

    You are really a good webmaster. This web site loading speed is incredible.
    It sort of feels that you’re doing any distinctive trick. In addition, the contents are masterpiece.

    you’ve performed a excellent process on this topic!
    Similar here: https://intellara.top/ and also here:
    Sklep

  • dobry sklep

    Good day! Do you know if they make any plugins to help with
    Search Engine Optimization? I’m trying to get my blog to
    rank for some targeted keywords but I’m not seeing
    very good success. If you know of any please share. Appreciate it!

    You can read similar article here: Najlepszy sklep

  • dobry sklep

    Good day! Do you know if they make any plugins to assist with
    Search Engine Optimization? I’m trying to get my blog to
    rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good
    gains. If you know of any please share. Many thanks!
    You can read similar article here: E-commerce

  • sklep internetowy

    Hello there! Do you know if they make any plugins to assist with SEO?
    I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good success.
    If you know of any please share. Thank you! You can read similar article here:
    Sklep internetowy

  • Backlinks List

    Good day! Do you know if they make any plugins to assist with SEO?
    I’m trying to get my site to rank for some targeted keywords but I’m
    not seeing very good results. If you know of any please share.
    Thanks! I saw similar article here: GSA Verified List

  • najlepszy sklep

    Wow, superb weblog layout! How long have you ever been running a blog for?
    you make blogging glance easy. The overall look of your web
    site is wonderful, as neatly as the content material! You can see similar here e-commerce

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.