شگفتی علمی برتر یک قرن گذشته از نگاه مجله ساینس نیوز2

شگفتی علمی برتر یک قرن گذشته از نگاه مجله ساینس نیوز2

DNA ژن‌ها را می‌سازد


یکی از شگفت‌انگیزترین کشفیات قرن گذشته در سال ۱۹۵۳ رخ داد؛ زمانی که جیمز واتسون و فرانسیس کریک به کمک تصویر اشعه ایکس تهیه‌شده توسط روزالیند فرانکلین، ساختار مارپیچی مضاعف مولکول ژنتیکی DNA را کشف کردند.

اما شاید شگفتی بزرگ‌تر چند سال پیش‌تر اتفاق افتاده بود، یعنی زمانی که اسوالد ایوری و همکارانش در دانشگاه راکفلر نشان دادند DNA ماده‌ای است که ژن‌ها از آن ساخته می‌شوند.

اگرچه واقعیت ژن‌ها در سال‌های اولیه قرن بیستم ثابت شده بود، شواهد خوبی درمورد ساختار فیزیکی آن‌ها وجود نداشت. کریک در مصاحبه‌ای در سال ۱۹۹۸ گفت: «در دهه‌ی ۱۹۲۰، مردم به همان اندازه که امروزه درمورد آگاهی نامطمئن هستند.

درمورد اینکه ژن‌ها چه هستند، سردرگم بودند. افراد حرفه‌ای‌تر در این زمینه فکر می‌کردند این معما به این زودی حل نخواهد شد».

در دهه‌ی ۱۹۴۰، دیدگاه غالب این بود که ژن‌ها باید از نوعی پروتئین ساخته شوند. در آن زمان، DNA فقط نوعی اسید آلی گمنام بود. اما در سال ۱۹۴۴، ایوری و همکارانش نشان دادند که ژن‌ها از رشته‌های DNA ساخته می‌شوند، نه از پروتئین‌ها.

اگرچه ساینس نیوز لتر ظاهرا به مقاله ایوری توجه نکرد و به‌جای آن به دو مطالعه‌ی بعدی در سال‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۵۲ اشاره کرد که DNA را به‌عنوان ماده ژنتیکی تأیید کرده بودند.

البته در سال ۱۹۵۳، ساینس نیوز لتر ساختار مارپیچی مضاعف DNA را به‌عنوان برترین مقالات علمی سال به‌رسمیت شناخت و در مقاله‌ای با عنوان «روش انتقال حیات»، اعلام کرد که پیشنهاد واتسون و کریک درزمینه‌ی نحوه همانندسازی DNA به‌عنوان اساس وراثت عمل می‌کند.

برچسب‌ها:

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.