چگونه محتوای سایت را به روز رسانی کنیم؟

چگونه محتوای سایت را به روز رسانی کنیم؟



آیا می خواهید رتبه خود را در گوگل و سایر موتورهای جستجو بهبود دهید؟

یک استراتژی وجود دارد که با کمک آن میتوانید بدون انجام کار زیادی، به هدف خود برسید و شاهد بهبود رتبه ی صفحات خود باشید .

بله ، می توانید به نوشتن و تولید محتوای بیشتر ادامه دهید. اما این کار پیچیده و زمان بر است. در عوض ، می توانید محتوای قدیمی خود را بروز رسانی کنید. در اینصورت با به‌روز‌رسانی محتوا کار کمتری انجام داده اید و سریعتر هم نتیجه می‌گیرید.

برای افزایش اثربخشی تلاش های خود در زمینه سئو و بهینه سازی سایت و در نتیجه افزایش ترافیک ، می توانید محتواهای قدیمی خود را آپدیت کنید و رتبه بهتری در نتایج جستجو بدست آورید .

وقتی به گوگل بگویید محتوای شما بروزرسانی شده است ، با افزایش ترافیکی روبرو خواهید شد که در برابر زحمت کمتری که انجام داده اید نتیجه ای عالی دارد .

همیشه برایم جالب است که چرا افرادی که در زمینه سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) خیلی ماهر هستند، برای به روز رسانی محتوا وبلاگشان متدولوژی خاصی ندارند.

شرکت انتشاراتی Vox.com در یکی از پست‌هایش درمورد نحوه آپدیت کردن پست‌هایش توضیح داده؛ در این پست نوشته شده‌ که آن‌ها پست‌های قدیمی‌شان را بروزرسانی می کنند و دوباره به اشتراک می‌گذارند.

تجربه به روز رسانی محتوا برای شرکت Vox
تعداد بازدیدکننده‌های سایت شرکت واکس از همان ابتدا زیاد بود. همچنین این سایت مخزن وسیعی از محتوا دارد که احتمالاً هر ماه چندین هزار بازدیدکننده منحصربفرد را به سمت خودش جذب می‌کند. حتی سایت‌هایی که هر ماه پنج تا پانزده هزار بازدیدکننده منحصربفرد از طریق سرچ جذب می‌کنند هم از الگوی مشابهی استفاده می‌کنند. در این سایت‌ها معمولاً:

قانون توان برقرار است
آپدیت نبودن محتوا
افزایش بازدید قابل توجه بعد از به روز رسانی
فرصت‌های زیادی وجود دارد که بتوانید از طریق آن‌ها محتوای پست‌های موجود را بروزرسانی کنید و میزان بازدیدتان را به‌صورت طبیعی افزایش دهید. در این پست نحوه انجام این کار را برایتان توضیح می‌دهیم.

چه مقالاتی نیاز به به روز رسانی محتوا دارند؟
اولین و احتمالاً مهم‌ترین سؤال این است که: چه پست‌هایی را باید آپدیت کنیم؟

ابتدا باید به سراغ پست‌هایی بروید که در حال حاضر بیشترین میزان بازدید را به خودشان اختصاص می‌دهند؛ بخصوص اگر وبلاگی قدیمی داشته باشید که بعضی از پست‌های معروفش را شش ماه پیش یا حتی قبل‌تر از آن نوشته باشید.

اگر بازدیدکننده‌های طبیعی‌تان محدود باشد – کمتر از 5000 نفر – یا اینکه وبسایت/بلاگ را تازه راه‌اندازی کرده باشید، احتمالاً نیازی به این کار ندارید و باید بیشتر وقت و تلاشتان را روی تولید محتوا و توسعه ارتباطات بگذارید تا تعداد کل بازدیدهایتان افزایش یابد

سپس بعد از اینکه این مرحله را پشت سر گذاشتید و وبسایتتان رشد کرد، می‌توانید پست‌های قدیمی را به‌روزرسانی کنید و به افزایش بازدیدکننده‌ها کمک کنید.

بنابراین اگر وبسایتتان در حال حاضر بازدیدکننده دارد، با این روش تعداد بازدیدکننده‌های سرچ طبیعی را بیشتر کنید:

ترافیک ارگانیک سایت
فرصت‌های زیادی وجود دارد که بتوانید از طریق آن‌ها محتوای پست‌های موجود را آپدیت کنید و میزان بازدیدتان را به‌صورت طبیعی افزایش دهید. در این پست نحوه انجام این کار را برایتان توضیح می‌دهیم.

انتخاب پست برای بروز رسانی محتوا
اولین و احتمالاً مهم‌ترین سؤال این است که: چه پست‌هایی را باید آپدیت کنیم؟

ابتدا باید به سراغ پست‌هایی بروید که در حال حاضر بیشترین میزان بازدید را به خودشان اختصاص می‌دهند؛ بخصوص اگر وبلاگی قدیمی داشته باشید که بعضی از پست‌های معروفش را شش ماه پیش یا حتی قبل‌تر از آن نوشته باشید.

اگر بازدیدکننده‌های طبیعی‌تان محدود باشد – کمتر از 5000 نفر – یا اینکه وبسایت/بلاگ را تازه راه‌اندازی کرده باشید، احتمالاً نیازی به این کار ندارید و باید بیشتر وقت و تلاشتان را روی تولید محتوا و توسعه ارتباطات بگذارید تا تعداد کل بازدیدهایتان افزایش یابد

سپس بعد از اینکه این مرحله را پشت سر گذاشتید و وبسایتتان رشد کرد، می‌توانید پست‌های قدیمی را به‌روزرسانی کنید و به افزایش بازدیدکننده‌ها کمک کنید.

بنابراین اگر وبسایتتان در حال حاضر بازدیدکننده دارد، با این روش تعداد بازدیدکننده‌های سرچ طبیعی را بیشتر کنید:

کد URL خود را وارد سایت SEMrush وارد کنید
همه داده‌های مربوط به کلیدواژه‌های طبیعی خود را به دست آورید
در قسمت فیلتر، نمایش کلیدواژه‌ها را روی حالت 10-15 (یا احتمالاً 5-20) واژه برتر قرار دهید تا ببینید چه کلیدواژه‌های مهم‌تری هستند که شما را به صفحه اول (پنج سایت اول) گوکل نزدیک می‌کنند. سپس میزان استفاده از این کلمات را در محتواهای سایتتان بیشتر کنید.
ترتیب نمایش میزان جستجو (search volume) را روی حالت «ماهانه» بگذارید.
در تصویر زیر این فرآیند را برای سایت قبلی نشان داده‌ایم.

میزان سرچ کلید واژه ها
حال، هدف هایی دارید که می‌توانید برای بهینه‌سازی موتور جستجو از آن‌ها استفاده کنید. یعنی صفحه‌ها یا پست‌هایی که باید به‌روزرسانی کنید را پیدا کرده‌اید (حتی کلیدواژه‌های بخصوصی دارید که می‌توانید با کمک آن‌ها پست‌های مورد نظر را بهبود دهید).

سؤال اینجاست: که چطور می‌توانید تصمیم بگیرید دقیقاً برای چه تعداد از صفحات، آپدیت محتوا انجام دهیم؟ این سؤال کمی چالش‌برانگیز است و برای رسیدن به جواب آن باید بر منابع داخلی و ارجحیت‌هایتان مراجعه کنید.

البته برای این کار راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با خواندن مطالب زیر به آن‌ها پی ببرید:

مقایسه زمان مورد نیاز بروزرسانی محتوا با ترافیک احتمالی
در اینجا ترفندی زیرکانه یادتان می‌دهیم: به تصویر اول توجه کنید. متوسط بازدیدکننده‌های منحصربفردی که هر ماه در پنج پیج برتر این سایت ظاهر می‌شوند، تقریباً 1490 نفر است. حال اگر بتوانند بین 15 تا 30 درصد بازدید کننده به آن‌ها اضافه کنند (حتی فقط 15 درصد)، تعدادشان حدوداً 200 نفر بیشتر می‌شود.

به نظرتان این میزان بازدید چقدر ارزش دارد؟ به علاوه، اگر بخواهند همین تعداد بازدیدکننده را با تبلیغات کلیکی (PPC) زیاد کنند، طبق نرخ تبدیل و ارزش لید/فروش به ازای هر بازدید چقدر باید پول بدهند؟

حال هزینه به‌روزرسانی محتوا چقدر می‌شود؟ (تا انتهای این متن میزان هزینه‌های به‌روز رسانی را متوجه می‌شوید) به نظر من برای بیشتر شرکت‌هایی که تعداد بازدیدکننده‌های منحصربفردشان بین 5 تا 10 هزار نفر است، این روش بسیار مقرون‌به‌صرفه و قابل توجه است؛ به اضافه اینکه ارزش تلاشش را هم دارد.

تخمین میزان کلیک در آینده
اگر مانند بالا به گزارش سایت SEMrush مراجعه کنید، می‌توانید میزان بازدید احتمالی هر محتوایی را تخمین بزنید. اگر برای پست جدیدی هر ماه پانصد تا هزار بازدیدکننده تخمینی داشته باشید، می‌توانید این محتوا را پست کنید.

حال اگر برای به‌روز رسانی پست هم همین میزان بازدید را تخمین بزنید، می‌توانید با خیال راحت آن پست را آپدیت کنید (با توجه به اینکه معمولاً آپدیت کردن پست از تولید محتوا زمان کمتری می‌برد و وقتی مطمئن باشید می‌توانید از گوگل رتبه بالایی بگیرید، ریسک آن کمتر خواهد شد).

ابتدا تست کنید
مانند بیشتر کسانی که به‌تازگی وارد عرصه سئو شده‌اند، بودجه خاصی برای پروژه اختصاص دهید و الگویی مشخص برای آن تعیین کنید (مثلاً 10-25 صفحه). سپس خروجی آن را اندازه بگیرید.

بعد از اینکه از نتیجه تست مطمئن شدید، می‌توانید همان متدولوژی را برای صفحات دیگر به کار ببرید و این فرایند را هر سه تا شش ماه تکرار کنید.

پست‌های قدیمی‌تان را واقعا آپدیت کنید
حال که دقیقاً می دانید چه پست‌هایی را باید آپدیت کنید، می‌توانید کار را شروع کنید. البته قبل از آن، باید بعضی نکات را در نظر بگیرید.

اقداماتی هستند که جهت احتیاط باید قبل از شروع به‌روزرسانی انجام دهید. Cyrus Shepard در پیجش پستی فوق‌العاده در این باره گذاشته و مشکلات احتمالی به روز‌رسانی سایت و محتوا را مشخص کرده‌است. بعضی از این موارد به شرح زیر هستند:

تغییر دادن حامی
کلیدواژه‌ها و لینک‌های موجود در محتوا درواقع حامی شما هستند زیرا باعث شده‌اند بازدیدکننده زیادی جذب کنید. حال اگر موقع به‌روزرسانی لینک‌های داخلی‌تان را آپدیت کنید و لینک‌های خارجی جدید بسازید یا سعی کنید با کلیدواژه‌ای جدید رتبه‌بندی پیج را بالا ببرید، در واقع ارزش حامی‌های قبلی را کم کرده‌اید و ممکن است بازدیدکننده‌هایتان را از دست بدهید.

تغییر محتوای پیجی که نیازی به به‌روزرسانی ندارد
اگر سایتتان درمورد موضوعات فنی باشد، مدام به به‌روزرسانی احتیاج دارد زیرا در این موارد هر روز موضوع تازه‌ای به وجود می‌آید اما در رابطه با موضوعات تاریخی، به‌روزرسانی مزیت به حساب نمی‌آید زیرا تاریخ مسئله‌ای ثابت است که دیگر تغییر نمی‌کند.

تغییر نقطه تمرکز پیج
وقتی پیجتان را آپدیت می‌کنید، اگر خیلی از نقطه تمرکز پست فاصله بگیرید، موضوع اصلی عوض می‌شود و رتبه‌بندی موتور جستجو نیز همراه با آن تغییر می‌کند. بنابراین امکان دارد بعضی از بازدیدکننده‌ها را از دست بدهید.

با در نظر گرفتن تمام این نکات، دیگر می‌توانیم پست‌هایی که به آپدیت احتیاج دارند را شناسایی کنیم و وارد مرحله اول شویم.

تایم‌ استمپ صفحه را به حالت «آخرین به‌روزسانی» درآورید
همانطور که بهینه‌سازی‌های هوشمندانه موتور جستجو نشان داده‌اند، اگر تایم‌استمپ یا برچسب زمانی که در پست‌های وبلاگتان است را از «نوشته شده در تاریخ فلان» به «آخرین به‌روزسانی در تاریخ فلان» تغییر دهید (و واقعاً هم پست‌های قبلی را آپدیت کنید)، نشان می‌دهید که پستتان به‌روز و جدید است، مخصوصاً اگر واقعاً محتوای پیج را آپدیت کرده باشید.

بعضی از مطالب پیج را پاک کنید
از افزونه مرورگری مانند Link Miner استفاده کرده و همه لینک‌های شکسته را پاک کنید (لینک‌هایی که وقتی روی آن کلیک می‌کنیم پیجی را باز نمی‌کند یا ارور 404 می‌دهند). پست را اصلاح و همه اطلاعات منسوخ شده را حذف کنید.

مثلاً اگر در پست به یکی از مطالعات مربوط به سال 2014 اشاره کرده‌اید، در صورت امکان در نسخه آپدیت شده آن را به یکی از مطالعات سال 2017 تغییر دهید.

اگر فهرستی از ابزار مورد نیاز در پست قرار داده‌اید، مطمئن شوید که آن ابزار هنوز کارایی دارند و در کسب‌وکار استفاده می‌شوند. در غیر این صورت، باید اطلاعاتتان را به‌روز کرده و ابزار مناسب و جدیدی را معرفی کنید.

عنوان‌های فرعی جدیدی داخل پستتان بسازید
اگر مطالب اضافه و مفیدی در پستتان بگذارید، می‌توانید کلمات کلیدی جزئی‌تری داشته باشید و درنتیجه بازدیدهای بیشتری به پیج جذب کنید. اگر از قابلیت «people also ask» (مردم همچنین می‌پرسند…) در خود سایت گوگل استفاده کنید، می‌توانید ایده‌هایی برای عنوان‌های فرعی محتوای خود پیدا کنید.

مثلاً وقتی سرچ می‌کنید «سندروم غروب آفتاب چیست؟»، گوگل داخل یک جعبه (مانند شکل) جملات مشابه دیگری که افراد سرچ می‌کنند را نشان می‌دهد:

تیتر های فرعی برای به روز رسانی محتوا

مردم همچنین می‌پرسند:

آیا سندروم غروب آفتاب واقعی است؟
علت سندورم غروب آفتاب چیست؟
آیا سندورم غروب آفتاب در سنین پیری اتفاق می افتد؟»
این‌ها جملات و کلیدواژه‌هایی هستند که از نظر گوگل به متن پرسمان شما (جمله‌ای که سرچ می‌کنید) مرتبط‌اند. بنابراین، معمولاً پرسش‌ها یا جملات دیگری هم هستند که می‌توانید به محتوای پستتان اضافه کنید.

یادتان نرود که گوگل درنهایت فقط یک ربات است: بنابراین جملات پیشنهادی آن پر از کلمات اضافی و حشو هستند. پس نباید آن‌ها را کلمه به کلمه داخل محتوایتان کپی کنید زیرا باعث می‌شود اعتبار و کیفیت متن پیج از نظر خواننده از بین برود.

همچنین قسمت پیشنهادهای گوگل (جملاتی که موقع تایپ سؤال پیش‌بینی می‌کند یا پیشنهاد می‌دهد) و قسمت جستجوهای مرتبط (که در انتهای نتیجه جستجو نشان داده می‌شود) هم موارد خوبی برای پیدا کردن ایده‌های جدید است.

با مراجعه به این بخش‌ها می‌توانید کلماتی که بیشتر جستجو می‌شوند را پیدا کرده و به محتوا اضافه کنید. برای مثال شکل زیر را نگاه کنید:

پیدا کردن LSI برای به روز رسانی محتوا

جستجوهای مرتبط با «سندروم غروب آفتاب»
سندروم غروب آفتاب بعد از جراحی
شعر سندروم غروب آفتاب
سندروم غروب آفتاب در بیمارستان
سندروم غروب آفتاب در کانادا
سندروم غروب آفتاب در افراد الکلی
نوشیدنی مخصوص افراد مبتلا به سندروم غروب آفتاب
اگر محتوایتان درمورد سندروم غروب آفتاب باشد، می‌توانید با توجه به این بخش، اطلاعات بیشتری درمورد آن اضافه کنید، مثلاً اینکه سندروم چرا و چه موقع اتفاق می افتد و چه ارتباطی با مصرف الکل دارد.

لینک‌هایی از منابع خارجی در پستتان بگذارید
وقتی می‌خواهید پستی را آپدیت کنید، یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه بتوانید محتوای بیشتری در آن جای دهید و ارزش پیجتان را بالا ببرید، این است که از منابع خارجی بیشتر استفاده کنید:

به‌روزرسانی داده‌های قدیمی با داده‌های جدید (برای مثال یکی از نظرسنجی‌های قدیمی را با نظرسنجی جدیدی جایگزین کنید).
تحقیقاتی که در آن زمینه انجام شده و دیدگاه‌های افراد مهم را در محتوایتان جای دهید (مثلاً جدیدترین توصیه متخصصان برای نحوه انجام فلان کار یا آخرین تحقیقات انجام شده در آن زمینه را در پیج ضمیمه کنید).
فهرستی از منابع دیگر (مرتبط با آن موضوع) که خواننده می‌تواند به آن‌ها مراجعه کند تهیه کنید
وقتی از مطالب پیج های دیگر لینکی در صفحه خودتان قرار دهید، مکانیزمی به دست می‌آورید که می‌تواند شما را به دارندگان آن پیج متصل کند. به این ترتیب می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و بگویید که مطلب آن‌ها را در معروف‌ترین پست پیجتان به اشتراک گذاشته‌اید.

در این صورت آن‌ها نیز در مقابل در پست‌هایشان از شما نام می‌برند، لینک مطالبتان را در متن قرار می‌دهند یا آن را به اشتراک می‌گذارند.

برچسب عنوان را به‌روزرسانی کنید
این قسمت یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی است که می‌تواند در به‌روزرسانی محتوا کمک کند اما باید خیلی درمورد آن محتاط باشید.

اگر بتوانید عنوانتان را طوری بنویسید که افراد به سمت آن جذب شده و بیشتر ترغیب شوند روی آن کلیک کنند و کلیدواژه‌های آن را اصلاح کنید، در نتیجه رتبه‌بندی گوگل بالاتر می‌آیید و بازدید‌کننده بیشتری جذب می‌کنید. البته باید حواستان باشد که به نرخ کلیک و رتبه‌بندی فعلی‌تان آسیب نزنید.

می‌توانید قبل از نوشتن عنوان محتوا، به قسمت Google Search Console مراجعه کنید تا کلماتی که از همه بیشتر روی خوانندگان تأثیر می‌گذارند را پیدا کنید.

سپس باید برای آزمایش و ارتقای نرخ کلیک طبیعی (boosting your organic CTR) رویکردهای مختلفی به کار بگیرید و اصلاحات بیشتری روی عنوان متن به وجود آورید.

در پیج های دیگر سایت خودتان، لینک پیج آپدیت شده را قرار دهید
آسان‌ترین راه برای گرفتن لینک، لینک‌های داخلی هستند. لینک داخلی یعنی از داخل خود سایت لینک‌هایی از پست آپدیت شده بگذارید. به کمک ابزاری مانند Ahrefs پیج هایی که از همه معتبرتر هستند و لینک بیشتری از آن‌ها موجود است را پیدا کنید و داخل این صفحات، لینک پست‌های قدیمی‌تر (که می‌خواهید آپدیت کنید) را قرار دهید.

همچنین می‌توانید لینک پست آپدیت شده را در قسمت جستجوی وبسایت قرار دهید. مثلاً آیکونی به نام «پست‌های پربازدید» در نوار کناری سایت بگذارید تا مردم از طریق آنجا، وارد آن صفحه شوند.

بک لینک‌های بیشتری ایجاد کنید
اگر پست مربوطه با هدف جذب لینک نوشته شده باشد، حتماً هنگام تولید محتوای آن، برای لینک‌سازی تلاش زیادی کرده‌اید. در قسمت به‌روزرسانی پیج هم باید این مراحل را دوباره طی کنید تا باز هم لینک‌های بیشتری به دست ‌آورید.

البته این روش برای همه پیج های پربازدید جواب نمی‌دهد. اگر پیجتان با هدف لینک‌سازی ساخته نشده باشد یا اینکه مهارت زیادی در این زمینه نداشته باشید، موفق نخواهید شد و فقط وقتتان را هدر می‌دهید. این طور نیست که هر محتوایی دلتان خواست انتخاب کنید و یک عالمه لینک داخل آن قرار دهید.

بازدیدکننده‌های شبکه اجتماعی را جذب کنید
وقتی پست را آپدیت کردید، آن را دوباره در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. نیازی نیست وانمود کنید این پست جدید است، کافی است در توئیتر بنویسید «پست سندرم غروب آفتاب در وبسایتمان به نسخه 2017 به‌روزرسانی شده».

علاوه بر این، می‌توانید به کمک تبلیغات پولی شبکه‌های اجتماعی، توئیت خود را در معرض دید بعضی از کاربران بخصوص قرار دهید یا اگر توانستید از سایت ردیت یا استامبل‌آپان بازدیدکننده جذب کنید تا پست مربوطه بیشتر پخش شود. در این صورت بازدید بیشتری دریافت می‌کنید، بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوید و لینک‌های بیشتری می‌گیرید.

بیشتر لینک‌سازی کنید
اگر در بازار گوشه پررقابتی هستید یا اینکه هنوز افراد بیشتری هستند که می‌توانید به وبسایتتان جذب کنید، باید سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهید و لینک‌سازی را بیشتر کنید. مثلاً در محتوای فعلی مطالب زیر را جای دهید:

گزارشی از صنعت یا نظرسنجی اختصاصی
اینفوگرافیک قابلیتی برای ارتباط با بازدیدکننده‌ها
بعد از اینکه این موارد را به محتوا اضافه کردید، می‌توانید آن محتوا را با لینکی مرتبط پشتیبانی کند. توجه داشته باشید که این بار نیز، این روش برای همه جواب نمی‌دهد. مثلاً اگر بیشترین تعداد بازدیدکننده پستتان دویست نفر در ماه باشد، ارزش آن را ندارد که بخواهید آن همه پول خرج کنید و برای پست گزارش یا نظرسنجی تهیه کنید (احتمالاً نیازی هم به این کار نخواهد بود).

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.