دوربین شیائومی 11T پرو

دوربین شیائومی 11T پرو

شیائومی ۱۱ تی پرو از ترکیب سه‌گانه‌ی واید + اولتراواید + ماکرو به‌عنوان مجموعه‌ی دوربین پشتی سه‌گانه استفاده می‌کند؛ بنابراین از دوربین تله‌فوتو برای انجام‌ بزرگ‌نمایی یا ثبت عکس‌های پرتره خبری نیست. در ادامه به‌صورت مختصر با هریک از دوربین‌های پشتی به‌همراه دوربین سلفی آشنا خواهیم شد.

عکاسی با گوشی شیائومی ۱۱ تی پرو

دوربین اصلی یا واید شیائومی ۱۱ تی پرو از حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی HM2 ساخت سامسونگ با ابعاد 1/1.52 اینچ و پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتری بهره می‌برد که حدود ۱۵ درصد از حسگر به‌کاررفته در Mi 11 کوچک‌تر است. این حسگر را لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و فاصله‌ی کانونی ۲۶ میلی‌متر همراهی می‌کند و از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر نیز در آن خبری نیست.

حسگر HM2 از فیلتر رنگی Nonacell استفاده می‌کند؛ یعنی هرکدام از رنگ‌های RGB با ترکیب ۹ پیکسل مجاور تولید می‌شوند. بااین‌حساب، دوربین واید در حالت پیش‌فرض عکس‌هایی با دقت ۱۲ مگاپیکسل می‌گیرد که ابعاد پیکسل‌های آن ۲٫۱ میکرومتر است؛ البته می‌توانید در منوی دوربین با انتخاب گزینه‌ی ۱۰۸ مگاپیکسل، عکس‌ها را با رزولوشن بومی حسگر ثبت کنید.

نرم افزار دوربین گوشی شیائومی ۱۱ تی پرو

دوربین اولتراواید از حسگر ۸ مگاپیکسلی IMX355 ساخت سونی با ابعاد 1/2.8‌ اینچ و لنز ۱۲۰ درجه‌ای با گشودگی دیافراگم f/2.2 بهره می‌برد. برای گرفتن عکس‌های ماکرو نیز می‌توانید روی دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 و فاصله‌ی کانونی ۵۰ میلی‌متر حساب کنید. شیائومی ۱۱ تی پرو برای ثبت عکس‌های سلفی نیز به حسگر ۱۶ مگاپیکسلی 1/3.06‌ اینچی ساخت شرکت OmniVision و لنز f/2.4 اتکا دارد.

با دوربین واید و اولتراواید شیائومی ۱۱ تی پرو می‌توانید فیلم‌های 4K با نرخ ۳۰ یا ۶۰ فریم‌برثانیه ضبط کنید. از سوی دیگر دوربین اصلی می‌تواند قابلیت فیلم‌برداری 8K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را نیز در اختیارتان قرار دهد.

گستره‌ی دینامیکی عکس‌های شیائومی ۱۱ تی پرو
هر دو دوربین اصلی و اولتراواید شیائومی ۱۱ تی پرو می‌توانند در شرایط تاریک و روشن عکس‌های خوبی بگیرند؛ البته دوربین اصلی تعادل بهتری بین نقاط پرنور و کم‌نور برقرار می‌کند و جزئیات تمام بخش‌ها را تقریبا به‌طور کامل حفظ می‌کند. هنگام عکاسی برای سنجش گستره‌ی دینامیکی عکس‌های دوربین شیائومی ۱۱ تی پرو، اندکی با فعال شدن خودکار HDR به مشکل برخوردیم. بااین‌اوصاف، به نظر می‌رسد در بعضی سناریوها باید خودتان به‌صورت دستی HDR را فعال کنید.

رنگ‌ها و جزئيات عکس‌های شیائومی ۱۱ تی پرو
با مقایسه‌ی عکس دوربین اصلی و دوربین اولتراواید شیائومی ۱۱ تی پرو، متوجه می‌شویم که دوربین واید رنگ‌ها را اشباع‌تر و جزئیات را شارپ‌تر به ثبت می‌رساند؛ درحالی‌که رنگ‌ها در عکس اولتراواید اندکی مات و تیره هستند. در بخش جزئیات، با توجه به ابعاد به‌مراتب بزرگ‌تر دوربین اصلی و دیافراگم بازترِ لنز آن، به‌سادگی می‌توان متوجه شد که این دوربین عمق میدان به‌مراتب کمتری دارد و سوژه‌های نزدیک را با اندکی بوکه‌ی طبیعی ثبت می‌کند؛ بنابراین روزنامه‌‌ی پشت عروسک‌ها در عکس اولتراواید جزئیات بیشتری دارد. از طرفی بافت‌ها در عکس دوربین اولتراواید سافت‌تر هستند (به بافت پارچه‌ها و کوسن پشت تصویر نگاه کنید).

عملکرد دوربین شیائومی ۱۱ تی پرو در تاریکی
مثل بسیاری از دوربین‌های بالارده و پرچم‌دار، هر دو دوربین واید و اولتراواید شیائومی ۱۱ تی پرو از حالت عکاسی شب (Night Mode) پشتیبانی می‌کنند. اگرچه کیفیت عکس‌هایی که با حالت شب دوربین اصلی گرفته می‌شوند در مجموع بهتر از دوربین اولتراواید است؛ اما همچنان با دقت به جزئیات متوجه می‌شویم که برای نورپردازی بیشتر، بافت‌ها تا حد زیادی سافت می‌شوند و جزئیات خود را از دست می‌دهند؛ البته تفکیک مناطق نورانی و تاریک در عکس دوربین اصلی نسبتا خوب انجام می‌شود.

تفاوت جزئیات عکس ۱۰۸ مگاپیکسلی و ۱۲ مگاپیکسلی
همان‌طور که انتظار می‌رود، در صورتی که از حالت عکاسی ۱۰۸ مگاپیکسل استفاده کنید جزئيات و کیفیت عکس‌ها بیشتر می‌شود، اما همچنان برای تقریب زدن رنگ پیکسل‌ها در مرز نقاط تاریک و روشن، اندکی اعوجاج و هاله به وجود می‌آيد که با در نظر داشتن سازوکار تولید عکس‌های این حالت، چندان دور از انتظار نیست. توجه داشته باشید که به‌موجب استفاده از فناوری Nonacell، هر ۹ پیکسل مجاور، فیلتر رنگی یکسانی را مقابل خود دارند.

برش واقعی عکس ۱۲ مگاپیکسلی

برش واقعی عکس ۱۰۸ مگاپیکسلی

عکس ماکرو
اگرچه برای علاقه‌مندان به عکاسی ماکرو، شاید دوربین ۵ مگاپیکسلی شیائومی ۱۱ تی پرو چندان راضی‌کننده نباشد؛ اما می‌تواند در شرایط نوری مساعد، عکس‌های خوبی به ثبت برساند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، جزئیات سوژه تا حد مناسبی به تصویر کشیده شده است و نقاطی که در فوکوس دوربین قرار گرفته‌اند، شارپ هستند.

عکس ماکرو شیائومی ۱۱ تی پرو

عکس پرتره و سلفی شیائومی ۱۱ تی پرو
شیائومی ۱۱ تی پرو برای گرفتن عکس‌های سلفی به دوربین ۱۶ مگاپیکسلی با لنز عریض f/2.5 اتکا دارد. با دوربین سلفی می‌توان ویدیوهای Full HD با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه ضبط کرد. عکس‌های دوربین سلفی جزئیات خوبی دارند و در صورتی که از حالت پرتره استفاده کنید، سوژه با اعمال افکت بوکه از پس‌زمینه جدا می‌شود؛ البته ممکن است مرز سوژه با مناطق پس‌زمینه چندان واضح نباشد.

برچسب‌ها:

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.