هاستینگ چیست؛ انواع هاست که باید بشناسید

هاستینگ چیست؛ انواع هاست که باید بشناسید


شاید برای همه افراد علاقه‌مند به دنیای وب تاکنون این سؤال پیش آمده باشد که هاستینگ چیست.

با خرید هاست از شرکت‌های هاستینگ، در واقع مقداری از فضای خاصی را روی سرور فیزیکی اجاره می‌کنید که می‌توانید تمام فایل‌های وب‌سایت خود را روی آن ذخیره کنید. هاست وردپرس یکی از انواع پرکاربرد هاست می‌باشد. همچنین‌ هاست ویندوز و هاست لینوکس نیز از مهمترین انواع‌ هاستینگ می‌باشند. در این مقاله به شما خواهیم گفت هاستینگ چیست و در ادامه شما را با انواع هاست آشنا خواهیم کرد.

تعریف هاست
هاست یا میزبانی وب سرویسی است که به سازمان‌ها و افراد امکان می‌دهد وب‌سایت یا یک صفحه وب را روی اینترنت قرار دهند. اطلاعات و محتوای وب‌سایت‌ها در رایانه‌های خاصی به نام سرور ذخیره می‌شوند. هنگامی ‌که کاربران اینترنت می‌خواهند وب‌سایت شما را مشاهده کنند، تنها کاری که باید انجام دهند این است که آدرس یا دامنه وب‌سایت شما را در مرورگر خود تایپ کنند. سپس مرورگر آنها به سرور شما متصل می‌شود و صفحات وب شما از طریق مرورگر به آنها نمایش داده می‌شود.

انواع میزبانی وب
در دنیای میزبانی وب، گزینه‌های زیادی وجود دارد که سایت شما را در بستر اینترنت نمایش می‌دهند و هر یک از آنها مستقیماً به نیازهای مالکین وب‌سایت پاسخ می‌دهند، خواه این نیازها بزرگ و یا کوچک باشد. در حالی که همه انواع هاستینگ‌ها، به عنوان یک مکان ذخیره‌سازی برای وب‌سایت شما عمل می‌کنند، اما تفاوت آنها در ظرفیت ذخیره‌سازی، کنترل، نیاز به دانش فنی، سرعت و قابلیت اطمینان سرور می‌باشد. در ادامه شش نوع میزبانی وب را معرفی خواهیم نمود که اغلب با آنها مواجه خواهید شد.

۱. هاست اشتراکی

هاست اشتراکی برای میزبانی وب در سطوح ابتدایی مناسب است. در هاست اشتراکی، وب‌سایت شما در سرور یکسان با چندین وب‌سایت دیگر ذخیره می‌شود. درواقع تمامی وب‌سایت‌های موجود در این نوع سرورها، از منابع سرور یکسانی برخوردار هستند، با این حال از آنجا که همه منابع به اشتراک گذاشته شده‌اند، هزینه میزبانی‌های اشتراکی به مراتب کمتر می‌باشد و به همین دلیل این نوع هاست، برای دارندگان وب‌سایت در مراحل ابتدایی یک گزینه عالی به شمار می‌آید.

۲. سرور مجازی
سرور مجازی و یا VPS، حد واسط بین سرور اشتراکی و سرور اختصاصی می‌باشد. سرور مجازی، برای دارندگان وب‌سایت‌هایی که به مدیریت و کنترل بیشتری نیاز دارند، اما لزوماً به منابع سرور اختصاصی احتیاج ندارند، یک گزینه ایده‌آل است.

۳. سرور اختصاصی

سرور اختصاصی به دارندگان وب‌سایت بیشترین امکان مدیریت و کنترل کامل بر روی سروری که وب‌سایت آن‌ها در آن ذخیره شده است را می‌دهد. به همین دلیل سرور به طور انحصاری توسط شما اجاره شده است و وب‌سایت شما تنها سایتی است که روی آن میزبانی می‌شود. این بدان معناست که شما از دسترسی روت و مدیریت کامل سرور برخوردار هستید، بنابراین می‌توانید از امنیت سرور گرفته تا انتخاب نوع سیستم عاملی که روی آن اجرا می‌کنید، همه چیز را به دلخواه مدیریت کنید.

۴. میزبانی کلود یا هاست ابری

میزبانی ابری یکی از بهترین گزینه‌ها و یک راه حل عالی است که از طریق شبکه کار می‌کند و شرکت‌ها را قادر می‌سازد از منابع محاسباتی استفاده کنند.

میزبانی ابری به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به تهیه و نگهداری زیرساخت‌های محاسباتی خود، به اندازه نیاز خود منابع مورد نیاز را به کار گیرند. منابعی که مورد استفاده قرار می‌گیرند در چندین سرور پخش می‌شوند و به دلیل استقرار چندین سرور در میزبانی ابری و افزایش عملکرد سرور، احتمال هرگونه خرابی را کاهش می‌دهند.

۵. کولوکیشن یا دیتاسنتر
به جای نگه داشتن سرورها در داخل شرکت یا در یک مرکز داده خصوصی و تقبل هزینه‌های آن می‌توانید تجهیزات خود را با اجاره سرور در یک دیتاسنتر مستقر کنید. دیتاسنترها، برق، پهنای باند، آدرس IP و سیستم‌های خنک کننده مورد نیاز سرور شما را فراهم می‌کند. این فضا در نیم‌رک‌ها، رک‌ها و کابینت‌ها اجاره داده می‌شود.

۶. نمایندگی میزبانی وب
همچنین گاهی اوقات طراحان وب‌سایت‌ها نیاز دارند فضایی داشته باشند که تمامی سایت‌های طراحی شده را بصورت یکجا و از طریق یک پنل واحد مدیریت نمایند، اما در عین حال نمی‌خواهند با مسایل فنی سرور، امنیت و زیرساخت‌های سرور درگیر شوند. همچنین کاربرانی هستند که دانش فنی کافی نداشته و به هر دلیل نمی‌خواهند با مسایل سرور درگیری شوند. برای این دسته از کاربران، در اینترنت سرویس‌هایی وجود دارند که از سمت شرکت هاستینگ، مدیریت می‌شوند.

کلام آخر
در این مقاله توضیح دادیم که هاست چیست و انواع هاست‌های مختلف را بررسی نمودیم. همانطور که می‌دانید درواقع هاست یا میزبانی وب یک سرویس آنلاین است که به شما امکان می‌دهد وب‌سایت خود را در اینترنت منتشر کنید. اگرچه گزینه‌های مختلفی در هنگام تهیه میزبانی وب برای انتخاب وجود دارد، اما مهمترین گزینه در نظر گرفتن طرحی متناسب با نیازهای شما می‌باشد. همچنین انتخاب شرکت هاستینگ معتبر نظیر وب‌رمز در میان شرکت‌های هاستینگ‌ متعدد نیز در بالا بردن سرعت و امنیت سایت شما حائز اهمیت است.

64 نظر در “هاستینگ چیست؛ انواع هاست که باید بشناسید

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.