وضعیت کار IT در کانادا

وضعیت کار IT در کانادا


بحث مقدماتی


بطور کلی ای تی در دهه گذشته ناگهان در امریکای شمالی شکوفا شد و آنچنان اهمیت آن بالا رفت که در آن زمان تقریبا هر کسی دستش به کیبورد خورده بود میتواست کار خوب و حسابی نون آب داری پیدا کنه ! بالا رفتن تب ای تی هر کسی وامیداشت تا سریعتر خودش را به این قطار سریع السیر برساند و به هر روشی که شده سوار بشود! روی آوردن موج گسترده مردم به این رشته چنان بود که تقریبا میتوانستید هر کسی را از هر رشته های تخصصی دیگری در این رشته ببینید و اولین الویت کاری و دانشگاهی بشمار میرفت و همین باعث شد که کالجهای تخصصی و موسسات آموزشی مثل قارچ سر از زمین در بیاورد و از فرصت پیش آمده و جو فکری موجود آن زمان حداکثر استفاده را بکنند و باعث رو به اشباع شدن بازار کار در پایان دهه قبل شوند و با تغییر وضعیت اقتصادی و دیگر رخدادهای دیگر سیاسی کمکی بودند تا این فواره پر جوش و خروش سیر نزولی خودش را سریعتر پیدا کند و به وضعیت فعلی در بیاید.

همانطور که میدانید اکثر تازه مهاجران جدید کانادا را تحصیل کرده های رشته ای تی هستند و تفاوتهائی تکنیکی که در کشور خودمان و کانادا وجود دارد باعث میشود که زمینه علامتهای سئوال بزرگی را برای تازه مهاجران بوجود بیاید.

ما سعی خواهیم کرد کمی تخصصی در این زمینه صحبت کنیم تا دید بهتری نسبت به آینده این رشته داشته باشیم و بدانیم باید چه قدمهائی برداشته بشود که وضعیت کاری بهتری را در آینده داشته باشیم. قبلا از همه کسانی که سعی میکنند از زاویه دید خودشان اطلاعاتی را در اختیار دیگران قرار بدهند متشکرم.


طبق دید آنالیستهای گروه “سییا”, بهبود سکتر آی ت و خرچ در آی ت, طبق آمار گرفته شده تا اواخر ربع سوم 2004 نخواهد بود. از دید گروه “گارتنر” در سال 2003 آی ت 5 درصد رشد خواهد داشت و این رشد در 2004 ادامه خواهد داشت. در سال 2002 این رشد 9 درصد تخمین زده شده بوده. البته این رشد در نرم افزاره. رشد سخت افزار همچنین مسطح خواهد بود. به نظر شخصی من این تاریخ به اوایل 2005 هم کشیده خواهد شد. حالا چرا؟ ربع دوم 2003 خیلی سه ماه خوبی بوده, ولی از شروع ربع سوم امسال شرکتهای بزرگ و متوسط خرج آی تی خودشون رو کاهش دادند. این مسئله بغرنجیه و نشون میده که رشد سکتر آی ت در 2004 اون چیزی که پیشبینی شده نخواهد بود. مصاحبه با مدیران سکتر آی تی نشون میده که خیلی از این شرکتها در اواخر 2004 پاشون رو از روی ترمز برمیدارن و تا 10 درصد به خرجشون اضافه خواهند کرد.

طبق بررسی گروه “گولدمن ساکس”, اولین اولویت برای بیشتر این شرکتها بریدن هزینه های اضافه آی تی هست. بعد در لیستشون اینهاست:

Information Security

Application Integration

Disaster Recovery

CRM

طبق همون بررسی, پایین ترین اولویت اینها هستند:

Managed Network Services

Network Convergence

Replacing Aging Hardware

بعد از صحبتی که با چند تا “شکارچی سر” (اشخاصی که نیرو پیدا میکنند) داشتم, در 2003-2004 بازار این کارها داغه:

Application Integration

Disaster Recovery

SAP, PeopleSoft, Baan :CRM and ERM

چند نکته:

  • امروزه بیشترین استخدامها (قرارداد و تمام وقت) در SAP و ABAP هستند.
  • کارهای مربوط به تخصصهای Oracle, MS SQL, VB, COM هنوز خوب گیر میاد ولی تجربه کاری خوبی را طلب میکند.
  • بیشتر توضیح در Oracle:

Oracle Purchasing

Oracle Project Accounting

SQL, PL/SQL

Oracle Open Interface knowledge

Oracle Business Intelligence

Oracle Discoverer

  • داشتن تخصص در OOP با Java/CPP عالیه
  • تکنولوژی J2EE خیلی داغه و قرارداد و کارهای خوبی میشه در این رشته پیدا کرد. در آینده هم رشد خوبی خواهد داشت مخصوصا با رشد Web Services .
  • هنوز کارهای خوبی در VB, ASP و .NET گیر میاد ولی تجربه کاری مهمه و حرف اول را میزند.
  • داشته تجربه در J2EE, Websphere, Oracle and MQ-Series, Data Warehousing شانس پیدا کرده کار در شرکتهای بزرک رو خیلی ساده تر میکنه.
  • داشتن تجربه و معلومات خوب در Web Services و سیستمهای Wireless به شما شانس بیشتری برای پیدا کردن کار میده ولی این تکنولوژیها هنون تازه و جوان هستد. اما اگه بازار برگرده, بیشترین کارها در این Wireless, Web Services و کارهای J2EE Websphere/WebLogic, Oracle, Data Warehousing خواهد بود.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.